Met een totaal van 26 jurypunten

Wim Keetbaas

Boulevard Blankenberghe

Gerard Hol:

De eenzame man. Zwart/wit in ultieme vorm. Ik weet natuurlijk niet of het in scene is gezet of zo tegen gekomen, maar eigenlijk is dat ook niet belangrijk. De compositie klopt voor mij helemaal, het mannetje staat op precies de goede plek, de hoge gebouwen links zorgen voor het evenwicht, en de schutting loopt oneindig door.  De hoge contrasten maken het beeld compleet.

Harry Sikkenk:

Wim Keetbaas fotografeerde een oudere man met pet en een pakje in zijn hand tegen een hoog, gesloten, wit hek. Achter het hek is het silhouet van een stad zichtbaar. Opvallend is dat duidelijk te zien is dat het een nachtopname is maar dat het witte hek fraai doortekend is. Er zijn geen externe lichtbronnen te zien waardoor het beeld een sinistere of beklemmende uitstraling krijgt. Zou ik daar in de avond wel zo ontspannen kunnen lopen als deze man?

Rob Agterdenbos:

Wim Keetbaas maakte een klassieke zwart-wit foto. Alles klopt in deze foto. De verhouding tussen de zwarte en witte vlakken is prima in verhouding en zorgt voor een mooie compositie. Ook technisch is de foto prima verzorgd, het zwart is niet helemaal zwart en het wit is niet helemaal wit, maar ook een beetje doortekend. Dit zorgt voor een niet al te groot contrast en maakt de foto wat vriendelijker. Het grijze hek met de man met de pet zorgt voor een drager in het beeld.

John Schenk

Mijmeringen

Harry Sikkenk:

Het portret is van John Schenk, ook in zwart-wit uitgevoerd, je zou bijna gaan denken dat de jury alleen maar voor monochrome beelden gevallen is. Dit portret is in meerdere opzichten bijzonder, het harde licht dat precies op de juiste manier gestuurd is. De ingetogen blik, of heeft het juist iets hautains? Daarbij is het geheel technisch perfect uitgevoerd met gebruik van de hele toonschaal van doortekend wit tot diep zwart.

Rob Agterdenbos:

Het portret van John Schenk heeft iets vanzelfsprekends. De geportretteerde lijkt niet te poseren, is in zichzelf gekeerd. Heel eventjes trekt hij zich terug in zijn eigen wereld, misschien een moment van reflectie, en toen greep John zijn kans. In werkelijkheid is de foto vermoedelijk wel  geregisseerd, maar in de praktijk ziet het er anders uit en dat voegt iets toe aan de kwaliteit. De techniek is ondersteunend maar prima toegepast.

Gerard Hol:

Dit portret is in zwart/wit uitgevoerd, de grijstonen zijn bijna niet aanwezig, zwart/wit is tot de essentie terug gebracht. Door het gebruik van het extreme zwart/wit, de serene uitdrukking en gesloten ogen van de man, heeft de maker een tegenstelling in het beeld gebracht, die het een eigen signatuur geeft en doet afwijken van de klassieke portret fotografie.

Hier onder het album met de foto’s die 25 jurypunten hebben gescoord.